Yunan mitolojisinde savaş tanrısı ...


Ares,
Yunan Savaş tanrısı.

Tanrılar tanrısı Zeus' un Hera' dan doğma oğlu, Aphrodite' in sevgilisi, Eros' la Anteros' un babasıdır. Sözcük olarak yok edici anlamındadır. Ares, savunma savaşını simgeleyen Tanrıça Athena'nın tersine, saldırgan savaşı simgelerdi. Her zaman bir zırh giyer ve silâhlarını yanında taşırdı. 

Aslı Thrakia (Trakya)'dan gelmedir. Atina'da ona ceza mahkemesi tanrısı olarak tapılmışsa da pek sevilmemiştir. Romalılar ise ona Mars demişler ve çok severek tapmışlardır. Bu karşıt durum, Hellen yenilgileriyle Roma yengileri nedenine dayanır. Kan dökmekten hoşlanan bu canavar yapılı tanrı Aphrodite’den doğma çocukları Deimos (korku), Phobos (dehşet), Eris (ara bozma) ve Enya (öldürme)’nın yardımlarıyla dövüşür. En sevdiği hayvanları ise köpek ve akbabaydı.

Ares ile ilgili öykülerin az olması onun pek sevilmediğini gösterir. Bu kana susamış tanrı, adının geçtiği öykülerde genellikle yenilir. Athena’nın zekâsının her zaman kendi kaba gücünden baskın çıkması nedeniyle de Athena’ dan nefret eder. Atina Aeropagosu Ares’ e adanmıştır. Ares ve Afrodit, Kadmos ile evlenen Harmonia'nın anne ve babasıydılar. Kadmos'un Thebai'yi kurarken öldürdüğü canavar, diğer birçok canavarlar gibi, Ares'in oğluydu.

Tıpta, yüzdeki kırışıklıkların giderilmesi için kullanılan yılan zehiri ...

Botoks, Botox, (Botulinum toxin),
Tıpta, yüzdeki kırışıklıkların giderilmesi için kullanılan yılan zehiri. Halk arasında Botulinum toksini yılan zehiri olarak bilinmektedir.  Özünü Clostridium botulinum oluşturduğu proteindir. Bakteriden elde edilen tıbbi bir maddedir. Yüzdeki kırışıklıkların giderilmesinde kullanılır. Nörolojik hastalıkların tedavisinde de yaygın olarak kullanılmaktadır. 
Clostridium botulinum adlı bakteri tarafından salgılanan bu proteine Botoks denir. 

Bu madde özel iğneler aracılığıyla yüzün sorunlu bölgesinde kas içine verilir, kaslara olan elektriksel iletiyi bloke ederek, uygulanan bölgedeki kasın fonksiyonunu geçici olarak azaltır veya yok eder. Kas fonksiyonunu kaybedip kasılamayınca, üzerindeki ciltte oluşan kırışıklıklar da azalır. Botoks maddesi çok ince uçlu özel iğneler ile birkaç noktadan kas içine enjekte edilerek uygulanır.

Tıpta kullanımı çok yaygın olup, strabismus, blefarospazm, tortikoliz ve tetanoz tedavisinde ve plastik cerrahi ile kozmetik alanında da 2002 yılından beri özellikle yüzdeki kırışıklıkların giderilmesinde kullanılmaktadır. Aşırı terleme hastalarında ve reyno fenomeni tedavisinde de kullanılmaktadır.

Ticari ismi ABD'de Myobloc, AB'de ise Neurobloc'tur.
 
 

Satrançta bir değerlendirme ve klasman sistemi ...


ELO,
Satrançta bir sıralama, derecelendirme sistemidir.
Satranç sporcularının oyun gücünü gösteren ve FIDE tarafından hesaplanan uluslar arası puan türüdür. İsmini Arpad Elo' dan alır. 
Satranç ve Go gibi iki kişilik oyunlarda izafi yetenek düzeylerini ölçmek için kullanılır. Benzer bir amaçla, kimi çok oyunculu bilgisayar oyunlarında da kullanılmaktadır.


Günümüze kadar en yüksek ELO' ya ulaşan kişi Garry Kasparov' dur ve derecesi 2851' dir. Kasparov 2005 yılında satrancı bıraktıktan bir yıl sonra elo derecesi aktif elo listesinden çıkarılmıştır.

Türkiye'de ise ulusal düzeyde geçerli olan UKD  (Ulusal Kuvvet Derecesi) sistemi de ELO ile birlikte kullanılmaktadır. ELO, Dünya Satranç Federasyonu (FIDE) tarafından kullanılan rating sistemidir.

UKD puanı alabilmek için UKD hesaplamalarına dahil resmi TSF turnuvası' nda oynamanız gerekmektedir. Toplam 9 oyun sonunda UKD' ye sahip olabilirsiniz.

ELO' ya sahip olabilmek daha zordur. ELO hesaplarına dahil turnuvalarda toplam 9 ELO' luya karşı maç yapmalı ve belli bir performansın üzerinde başarı göstermelisiniz.

Satranç oyununun ana kuralları;

Madde 1: Satrancın Esasları

1.1. Satranç oyunu, ‘Satranç Tahtası’ diye adlandırılan kare şeklinde bir alan üzerinde iki rakip arasında taşları sırayla oynatılmasıyla oynanır. Oyunu beyaz taşlarla oynayan oyuncu başlatır. Rakibi hamlesini yapmış olan taraf ‘hamlede’ dir.

1.2. Her iki tarafın da amacı, rakip şahın, kurallara uygun bir hamleyle, tehdit altında olmaktan kurtulması mümkün olmayana dek rakip şaha saldırmaktır. Bunu başaran taraf rakibini ‘ Şah-Mat’ yapmış demektir ve oyunu kazanır.

Oyuncunun ; şahını tehdit altında bırakmasına, tehdit altına sokacak hamle yapmasına ve rakibinin şahını kapmasına izin verilmez. Mat olan taraf oyunu kaybeder.

1.3. Her iki taraf için de Şah-Mat yapmak mümkün değilse oyun berabere biter.

Madde 2: Tahta Üzerinde Taşların Başlangıç Konumu

2.1. Satranç tahtası çizgili 64 (8x8) eşit kareden oluşur ve kareleri sırayla açık (beyaz) ve koyu (siyah) renktedir.

Satranç tahtası iki rakip arasına beyaz renkli köşe karesi sağ tarafta olacak şekilde yerleştirilir.

2.2. Başlangıçta bir taraf 16 adet açık renkli (beyaz), diğer taraf 16 adet koyu renkli (siyah) taşa sahiptir. Bunlar:
Bir adet beyaz şah
Bir adet beyaz vezir
İki adet beyaz kale
İki adet beyaz fil
İki adet beyaz at
Sekiz adet beyaz piyon

Bir adet siyah şah
Bir adet siyah vezir
İki adet siyah kale
İki adet siyah fil
İki adet siyah at
Sekiz adet siyah piyon





2.3. Başlangıç konumu şöyledir:

2.4. Sekiz dik sütuna ‘dikey’ (file), sekiz yatay satıra da ‘yatay’ (rank), köşe köşeye değen aynı renkte karelerin oluşturduğu hatta ise ‘çapraz’ ya da ‘diyagonal’ (diagonal) denir.

Madde 3: Taşların Hareketleri

3.1. Hiç bir taş aynı renkte başka bir taşın bulunduğu bir kareye gidemez. Eğer bir taş rakip bir taşın olduğu kareye giderse, rakip taş yenmiş olur ve tahta dışına çıkar. 3.2-3.8 maddelerinde tarif edilen hareketlere göre rakip taşı yeme imkanı varsa, yiyecek olan taş bu kareye saldırıyor demektir.

3.2. Fil bulunduğu karenin çaprazlarında herhangi bir kareye gidebilir.

3.3. Kale bulunduğu karenin dikey ve yataylarında herhangi bir kareye gidebilir.

3.4. Vezir bulunduğu karenin dikey, yatay ve çaprazlarında herhangi bir kareye gidebilir.

3.5. Fil, kale veya vezirle bu hamleler yapılırken, hamle yolu üzerinde bulunan bir taşının üzerinden atlanamaz.

3.6. At yatay, dikey ya da çapraz yönde olmamak şartıyla bulunduğu kareye en yakın karelerden birine gidebilir. Madde 3.1 göz önüne alındığında, hamlesini yapan bir at bitişik karelerden geçmiyor sayılır.

3.7. 

a)Piyon bulunduğu dikeyde önündeki boş kareye doğru ilerler, ya da,

b)İlk hareketinde, (a) paragrafında yazdığı gibi bir kare ilerleyebilir veya bulunduğu dikeyde önündeki her iki karenin de boş olması şartıyla iki kare ilerleyebilir, ya da

c)Yan dikeyde bir önünde bulunan (ön çaprazda) rakip taşı yiyerek bu kareye gidebilir.

d) Bir piyon ilk hareketinde iki kare ilerleyip rakip piyonla yan yana gelirse, rakip piyon bu piyonu sanki bir kare ilerlemiş gibi kabul ederek yiyebilir. Bu hak sadece ilk defasında, yani iki kare çıkışı yapılır yapılmaz geçerlidir, bu harekete ‘geçerken alma’ (en passant) denir.

e) Bir piyon bulunduğu ilk konumdan ilerleyerek son sıraya (rakibin ilk yatayı) vardığında, aynı hamlenin bir parçası olarak aynı renkte bir vezir, veya bir kale, veya bir fil, veya bir at ile değiştirilir. Oyuncunun tercihi daha önce yenmiş olan taşlarla sınırlı değildir. Bu piyon hareketine ‘terfi’ denir ve yerine konan taş kurallara uygun olarak derhal devreye girer.

3.8. Şahın iki türlü hareketi vardır.

a) Bir veya daha fazla rakip taş tarafından tehdit edilmeyen komşu karelere gidebilir.

Veya

b) Rok.


Bu şahla aynı sırada bulunan aynı renkli kalenin ortak hareketidir. Bu iki taşın hareketi tek bir hamle sayılır; şah bulunduğu kareden kaleye doğru iki kare ilerler ve ardından kale şahın üstünden atlayarak bir kare yanına (komşu kareye) konarak yapılır.

1) Rok yapma hakkı aşağıdaki durumlarda yoktur :

a) Şah daha önce oynamışsa, veya

b) Rok yapılmak istenen kale ile daha once hamle yapılmışsa.

2) Şu durumlarda rok yapmak geçici olarak mümkün değildir:

a) Şahın durduğu, rok atarken geçeceği veya rok attığında gideceği kareler rakip taşlarca tehdit ediliyorsa, ya da

b) Rok atılacak kale ile Şah arasında herhangi bir taş varsa.

3.9 Şah ; eğer rakip taş ya da taşlar tarafından tehdit ediliyorsa,- bu taş ya da taşlar kendi şahını tehdit altında bırakacağı için hamle yapamıyor olsalar bile - şah çekilmiştir. Oyuncular şahlarını tehdit altında bırakacak ve tehdit altına sokacak hamle yapamazlar.

Madde 4: Taşların Oynatılması

4.1. Hamleler tek elle yapılmalıdır.

4.2. Önceden niyetini belli etmek şartıyla (örneğin ‘düzeltiyorum’ veya ‘j’adoube – jadob’ diyerek) oyuncu bir ya da daha fazla taşı düzeltebilir.

4.3. Madde 4.2.’de açıklanan durum hariç, sıradaki oyuncu bilerek

a) Bir veya birden fazla kendi taşına dokunmuşsa, oynayabileceği ilk dokunduğu taşı oynamalı ; ya da

b) Bir veya birden fazla rakip taşa dokunursa, alabileceği ilk dokunduğu rakip taşı almalıdır, ya da

c) Hem kendi hemde rakip taşa dokunduysa , kendi taşıyla rakip taşı almalı,eğer bu kuraldışı ise , oynanabilecek ya da yenebilecek ilk dokunduğu taşı oynamalı ya da yemelidir. Hangisine önce dokunduğu belli değilse oyuncunun öncelikle kendi taşı dokunulmuş sayılır.

4.4. 
a) Eğer oyuncu şah ve kalesine bilerek dokunmuşsa bu kaleyle mümkünse rok atmalıdır.

b) Eğer oyuncu bilerek kalesini ve sonra şahını tutmuşsa bu hamlede bu yöne rok atamaz ve madde 4.3.a uygulanır.

c) Eğer oyuncu, rok atma amacıyla, şaha ya da şah ve kalesine aynı anda dokunursa, ama bu yöne rok atılması kuraldışı ise ,oyuncu şahıyla,diğer tarafa rok atmak dahil,kurallara uygun hamle yapmak zorundadır.Eğer şahın kurullara uygun hamlesi yoksa,oyuncu istediği hamleyi yapmakta serbesttir.

d) Eğer bir oyuncunun piyonu terfi ederse,terfi edecek taş seçimi ,terfi edecek kareye taş dokunduğunda kesinleşir.

4.5. Dokunulan taşların hiçbiri oynanamıyor ya da yenemiyorsa, oyuncu kurala uygun herhangi bir hamle yapabilir.

4.6. Bir taş kurallara uygun bir hamle olarak ya da bir hamlenin kısmı olarak bir kareye bırakılmışsa bu taş başka bir yere oynanamaz. Hamle, madde 3’de belirtilen şartlar yerine getirildiğinde yapılmış olur.

a) Rakip taşın alınması sırasında , alınan taş satranç tahtası dışına çıkarılırsa ve oyuncu,kendi taşını yeni karesine bırakırsa,alınan taşı elinden bırakmıştır.

b) Rok atılırken, eğer oyuncu kaleyi biraz once şahın geçtiği kareye bırakırsa; eğer oyuncu şahı elinden bırakmışsa ,hamle henüz tamamlanmamıştır,ama oyuncunun artık ,kuraldışı olmadıkça, bu tarafa rok atmaktan başka hamle yapma hakkı kalmamıştır.

c) Piyonun terfi etmesi durumunda , piyon satranç tahtasından çıkarılırsa ve oyuncu yeni taşı terfi edilen kareye elinden bırakırsa ; eğer oyuncu terfi edilecek kareye ulaşınca piyonu elinden bırakırsa,hamla tamamlanmamıştır,ama artık oyuncunun piyonu başka kareye oynama hakkı kalmamıştır.

4.7 Oyuncu bir taşa bilerek dokunursa, rakibinin Madde 4.3 veya 4.4’e aykırı davrandığını iddia etme hakkını kaybeder.

Madde 5: Oyunun Bitişi

5.1. 
a) Oyun, rakibini kurallara uygun bir hamleyle mat yapan oyuncu tarafından kazanılır. Mat yapan hamlenin kurallara uygun bir hamle olması halinde, oyun derhal sona erer.

b)Rakibi oyunu terk eden oyuncu oyunu kazanır. Oyun derhal sona erer.

5.2. a) Sırada olan oyuncu kurallara uygun bir hamle yapamıyor ve şahı da tehdit altında bulunmuyor ise oyun berabere biter. Bu durumda oyun ‘pat’ olarak bitmiş olur. Pat yapan hamlenin kurallara uygun bir hamle olması halinde, oyun derhal sona erer.

b) Her iki taraf için de herhangi bir dizi hamle ile, rakip şahı mat yapmak mümkün değilse oyun berabere biter. Oyun ‘ölü konum’ ile bitmiş olur. Bu konumu ortaya çıkaran hamlenin kurallara uygun bir hamle olması halinde, oyun derhal sona erer.

c) İki taraf oyun sırasında aralarında anlaşırlarsa oyun berabere biter. Oyun derhal sona erer. (bkz. Madde 9. 1)

d) Belli bir konum tahtada üç defa tekrarlanmış veya yapılacak hamleyle tekrarlanıyorsa oyun berabere yapılabilir. (bkz. Madde 9.2.)

e) Son 50 hamle her iki oyuncu tarafından da piyon sürmeden ve taş yenmeden geçirilmişse oyun berabere yapılabilir. (bkz. Madde 9.3.)

YARIŞMA KURALLARI

Madde 6: Satranç Saati

6.1.’Satranç Saati’, aynı anda sadece biri çalışabilecek şekilde birbirine bir mekanizmayla bağlanmış iki göstergeli bir saattir. Satranç Kuralları içinde ‘saat’ bu iki göstergeden biri anlamına gelir.

‘Bayrak Düşmesi’ ise oyuncuya tanınan zamanın bitmesi anlamına gelir.

6.2. a) Satranç saati kullanıldığında ya her bir oyuncuya belirli bir sayıda hamle veya tüm hamleleri için belirli bir zaman verilir, ya da baştan verilen belirli bir süre haricinde oyuncular her hamle için ek bir süre daha alırlar. Bunlar baştan belirtilmelidir.

Oyuncunun bir önceki zaman diliminden artırdığı süre yine kendisinindir, toplam zamanına eklenir, ‘eklemeli’ tempoda böyle değildir.

b) ‘Eklemeli’ tempoda ise her bir oyuncuya ‘esas’ düşünme süresi ve her bir hamle için ‘ek’ düşünme süresi verilir. Esas süre ancak ek süre bittiğinde geri saymaya başlar. Ek süre bitmeden saate basması halinde oyuncunun esas süresi değişmez, ek sürenin ne kadarını kullandığı önemli değildir.

6.3. Her iki göstergede de birer ‘bayrak’ vardır. Bayraklardan biri düşer düşmez Madde 6.2. a’daki şartlar gözden geçirilmelidir

6.4. Oyun başlamadan önce, hakem saatlerin nereye konacağına karar verir.

6.5. Oyunun başlangıcı için belirtilen saatte beyaz oyuncunun saati çalıştırılarak oyun başlatılır.

6.6. Oyunun başlangıcında her iki oyuncu da mevcut değilse, yarışma tüzüğünde başkaca bir kural belirtilmemiş veya hakem farklı bir karar vermiyorsa, beyaz taşlarla oynayacak oyuncu gelene kadar ki zamanı kaybeder.

6.7. Programda belirtilen oyun başlangıç saatine göre bir saatten fazla geç gelen oyuncu(lar) turnuva tüzüğü ya da hakem aksi karar vermemişse oyunu kaybeder.

6.8. 
a) Oyun sırasında, hamlesini tahta üzerinde yapmış olan oyuncu kendi saatini durduracak ve rakibininkini çalıştıracaktır. Oyuncunun saatini durdurmasına engel olunmamalıdır. Eğer yapılmış olan son hamle oyunu sona erdirmiyorsa, saate basmadıkça hamlesini tamamlamış sayılmaz (Bkz.Madde 5.1, 5.2).

Oyuncunun tahta üzerinde hamle yapmasıyla saate basması arasındaki süre oyuncuya verilen sürenin bir parçası sayılır.

b) Saate hamle yapılan elle basılır. Saat tuşunun üzerinde parmak bekletmek, ya da eli az üstünde tutmak yasaktır.

c) Oyuncular saate ölçülü davranmalıdırlar. Saate kuvvetli basmak, ele almak ya da devirmek yasaktır. Aksi haller Madde 13.4’e göre cezalandırılacaktır.

d) Eğer bir oyuncu saati kullanamıyorsa, hakemce kabul edilebilir bir yardımcı kendisine temin edilebilir. Saatler hakem tarafından uygun bir şekilde ayarlanacaktır.

6.9. Hakemin şahit olması, ya da oyunculardan birinin yapacağı geçerli bir iddia durumunda bayrak düşmüş olarak kabul edilir.

6.10. Madde 5.1 veya 5.2.a, b veya c maddelerinin birindeki durumlar haricinde, eğer bir oyuncu belirtilen süre içinde belirtilen belli sayıdaki hamleyi yapmamışsa oyunu kaybeder. Eğer son konumda, rakip oyuncunun herhangi bir dizi hamle sonunda, hatta en kötü karşı oyuna rağmen şah-mat yapma imkanı yoksa oyun berabere biter.

6.11. Görünür bir kusur yoksa, saatlerdeki göstergeler esas alınır. Bariz bir kusur olması halinde saat değiştirilir. Değişim sırasında hakem en iyi kanaatini kullanarak zamanları belirleyecektir.

6.12. Her iki bayrak da düşmüşse ve hangisinin daha önce düştüğünü tespit etmek imkansızsa,

a) Oyunun son periyodu dışındaki herhangi bir zaman bölümünde olursa, oyun devam eder.

b) Kalan tüm hamlelerin tamamlanması gereken zaman bölümünde olursa, oyun berabere olur.

6.13. 
a) Oyuna müdahale etmesi gerektiğinde, hakem saatleri durduracaktır.

b) Hakemin yardımı gerekliyse oyuncu saati durdurabilir, örnek olarak piyon terfisinin söz konusu olduğu bir durumda, gereken taş oyuncunun elinde olmayabilir.

c) Oyunun ne zaman tekrar başlayacağına hakem karar verir.

d) Hakem çağırmak için oyunculardan biri saatleri durdurmuşsa, hakem oyuncunun saati durdurmasının gerekli olup olmadığını değerlendirecektir. Eğer oyuncunun saati durdurmak için haklı bir gerekçesi yoksa, oyuncu madde 13.4’e göre cezalandırılacaktır.

6.14. Kuraldışı bir durum oluşmuş ve/veya taşlar daha önceki bir konuma döndürülecekse, hakem zamanları ayarlamak için en iyi kanaatini kullanacaktır. Eğer gerekliyse, saatin hamle sayacını da ayarlayacaktır.

6.15. Tahtadaki konumu, numarasız veya numaralarıyla beraber hamleleri ve zamanları gösteren ekran, monitör, veya gösterim panoları turnuva salonunda kullanılabilir, ama oyuncular bunları temel alarak herhangi bir iddiada bulunamaz.

Madde 7: Kuraldışı Durumlar

7.1. 
a) Oyun esnasında başlangıç konumunun yanlış olarak oyuna başlandığı fark edilirse oyun iptal olacak ve yenisi oynanacaktır.

b) Oyun esnasında fark edilen yanlışlık sadece Madde 2.1.’in ihlali ise oyun devam eder, fakat o andaki konum doğru yerleştirilmiş bir tahtaya aktarılır.

7.2. Oyuncular ters renklerde oyuna başlamışlarsa, hakemin aksi yönde bir kararı olmazsa oyun devam eder.

7.3. Eğer bir oyuncu bir, ya da birden fazla taşı devirir, yerlerini bozarsa bunları kendi zamanı içinde doğru yerlerine koyacaktır. Eğer gerekliyse, rakip veya oyuncunun kendisi saatleri durduracak ve hakemden yardım isteyecektir. Hakem, taşları bozan oyuncuya ceza verebilir.

7.4. 
a) Eğer oyun esnasında kuraldışı bir hamlenin yapılmış olduğu belirlenirse, piyonun terfi etmesi gereklerinin kaybedilmesi veya rakip şahın yenilmesi hamlesinin tamamlanması dahil, konum kuraldışı hamlenin hemen öncesine getirilecektir. Kuraldışı durumun hemen öncesi belirlenemiyorsa oyun bundan önceki belirlenebilen son konumdan devam edecektir. Saatler Madde 6.14.’e göre ayarlanır. Madde 4.3.’e göre kuraldışı hamle yerine başka bir hamle yapılır. Oyun bu düzeltilmiş pozisyondan devam edecektir.

b) Madde 7.4. a'ya göre gerekli uygulama yapıldıktan sonra, ilk iki kez için hakem rakip oyuncuya her seferinde iki dakika ekleyecektir;aynı oyuncunun üçüncü defa kuraldışı hamle yapması halinde, oyun bu oyuncu için hakem tarafından kayıp ilan edilecektir.

7.5. Eğer oyun esnasında taşların doğru yerlerinden kaydığı belirlenirse, konum kuraldışı hamlenin hemen öncesine getirilecektir. Kuraldışı durumun hemen öncesi belirlenemiyorsa, oyun bundan önceki belirlenebilen son konumdan devam edecektir. Saatler Madde 6.14.’e göre ayarlanır. Oyun bundan sonra devam edecektir.

Madde 8: Hamlelerin Kaydedilmesi

8.1. Oyun boyunca her oyuncu kendi hamlelerini ve rakibinin hamlelerini, cebirsel notasyonla (bkz. Ek E) hamle hamle ve mümkün olduğunca açık ve okunaklı olarak yarışmaya ait notasyon kağıdına yazacaklardır.

Oyuncunun,Madde 9.2 veya 9.3’e gore beraberlik iddia etmesi durumu hariç, hamleleri önceden yazması yasaktır.

Bir oyuncu, eğer isterse rakibinin hamlesine, kaydetmeden önce cevap verebilir. Yenisini yapmadan önce öncekini kaydetmek zorundadır. Beraberlik teklifi her iki notasyon kağıdına da kaydedilmelidir. (bkz. Ek E. 12)

Bir oyuncu hamleleri yazamıyorsa hakemin kabul edebileceği bir yardımcı, oyuncu tarafından sağlanabilir.Oyuncunun saati hakem tarafından adil bir şekilde ayarlanacaktır..

8.2. Notasyon kağıdı istediği an hakeme açık olacaktır.

8.3. Notasyon kağıdı turnuva organizasyonunun malıdır.

8.4. Oyuncunun saatinde beş dakikadan az zaman kalmış ve de eklemeli saat her hamle için 30 saniyeden az süre veriyorsa Madde 8.1.’de yer alan şartları yerine getirmek zorunlu değildir. Bayraklardan biri düşer düşmez oyuncu eksik hamlelerini notasyon kağıdına yazarak tamamlamalıdır.

8.5. 
a) Her iki oyuncu da Madde 8.4. çerçevesinde yazamıyorsa, hakem veya başka bir yardımcı orada bulunup hamleleri kaydetmeye çalışmalıdır. Bu durumda bayraklardan biri düşer düşmez hakem saatleri durduracaktır. Bunun üzerine oyuncular hakemin, ya da rakibinin kağıdını kullanarak hamlelerini yazacaklardır.

b) Madde 8.4.’e göre yazamayan sadece bir tarafsa, bayrak düşer düşmez hamle yapmadan önce eksik hamlelerini yazmalıdır. Sıra kendinde olmak şartıyla rakibinin kağıdını kullanabilir, ama hamle yapmadan önce rakibinin kağıdını iade etmelidir.

c) Eksiksiz bir notasyon kağıdı mevcut değilse, ikinci bir tahta üzerinde oyuncular hakem veya bir yardımcı nezaretinde bu eksiklikleri bulmalıdırlar. Yardımcı konumunda olan kişi oyunu tekrarlamadan önce, il olarak mevcut konumu, saatlerdeki süreleri ve eğer biliniyorsa kaç hamle yapılmış olduğunu kaydedecektir.

8.6. Notasyon kağıtları tamamlanamıyorsa ve bayrağı düşen oyuncunun zaman kontrolunu geçemediği gösterilemiyorsa ve daha fazla hamle yapıldığı açık olarak belli değilse, bir sonraki hamle bir sonraki zaman kontrolunun ilk hamlesi sayılır.

8.7. Oyun sonuçlanınca, oyuncular sonucu da yazarak her iki kağıdı da imzalayacaklardır. İmzalanmış sonuçlar yanlış yazılmış olsa bile, hakem başka bir karar vermezse geçerli sayılacaklardır.

Madde 9: Berabere Biten Oyun

9.1. Bir oyuncu tahta üzerinde bir hamleyi yaptıktan sonra berabere önerebilir. Bu teklifi kendi saatini durdurmadan (ve rakibinin saatini çalıştırmadan) önce yapmalıdır. Bunun haricinde yapılan beraberlik önerileri de geçerlidir, fakat Madde 12.5 de göz önüne alınmalıdır. Beraberlik teklifine ek olarak herhangi bir şart öne sürülemez. Her iki durumda da beraberlik teklifi geri çekilemez ve rakip kabul edene, sözlü olarak reddedene, taş oynama veya alma niyetiyle bir taşa dokunana kadar geçerlidir, ya da oyun başka bir yolla neticelendirilir.

Beraberlik teklifi her iki oyuncu tarafından da notasyon kağıdına bir işaret konarak not edilir (bkz. Ek E).

Madde 9.2, 9.3 veya 10.2'ye göre yapılan beraberlik talepleri aynı zamanda bir beraberlik teklifi olarak kabul edilirler.

9.2. Hamlede olan oyuncunun talebi üzerine, eğer aynı konum tahta üzerinde en az üç defa aşağıdaki şekillerde oluşmuşsa (peş peşe hamle tekrarı ile oluşması gerekmez) oyun berabere olur.

a) eğer oyuncu notasyon kağıdına önce hamlesini yazmış, hakeme bu hamleyi yapacağını bildirmiş ve bu hamle ile aynı konum oluşacaksa, ya da

b) son yapılan hamle ile ortaya çıkan konum tekrarlanıyor ve sıradaki oyuncu beraberlik talebinde bulunuyorsa.

(a) ve (b)’deki konumlar, hepsinde de eğer aynı oyuncu hamledeyse, aynı cins ve renkteki taşlar aynı karelerde duruyorsa ve her iki oyuncunun da taşlarının mümkün olan tüm hamleleri aynen varsa, aynı sayılır. Söz konusu konumlardan birinde geçerken alma hakkı varsa veya rok atma hakkı kaybolmuşsa, aynı sayılmaz.

9.3. Hamlede olan oyuncunun talebi üzerine, aşağıdaki durumlardan biri oluşmuşsa oyun berabere biter.

a) hamlesini kağıdına yazmış, hakeme bu hamleyi yapacağını bildirmiş ve bu hamle ile, her iki taraf da son 50 hamleyi piyon sürmeden ve taş yemeden geçirmiş olacaksa, ya da

b) son 50 hamle içinde her iki taraf da piyon sürmemiş ve taş yememiş ise

9.4. eğer bir oyuncu 9.2 veya 9.3'e göre beraberlik talebinde bulunmadan hamle yaparsa, o hamle için beraberlik isteme hakkını kaybeder.

9.5. Eğer bir oyuncu Madde 9.2 ya da 9.3’e göre berabere iddia ederse, derhal saatini durduracaktır. İddiasını geri alamaz.

a) eğer iddia doğru ise oyun derhal berabere biter,

b) eğer iddia doğru değilse, hakem rakibin süresine üç dakika ekleyecektir. Ayrıca, iddia sahibinin iki dakikadan çok zamanı varsa, süresini yarıya indirir, indirilen süre üç dakikadan çok olmayacaktır. Toplam zaman iki dakikadan az ama bir dakikadan çoksa, kalan süreyi bir dakikaya ayarlar. Eğer toplam süre bir dakikadan az ise, hakem iddia sahibinin süresine dokunmayacaktır. Oyun bundan sonra devam edecek ve niyetlenen hamle oynanacaktır.

9.6. Herhangi bir dizi hamle yaparak, hatta en kötü oyunla bile mat yapılması mümkün olmayan bir konuma erişilmişse oyun berabere olur. Oyun derhal sona erer.

Madde 10: Hızlı Oyun Bitişi (Giyotin)

10.1. Giyotin kalan tüm hamlelerin belirli bir zamanda tamamlanacağı, oyunun son safhasıdır.

10.2. Eğer oyuncunun iki dakikadan az zamanı kalmışsa bayrağı düşmeden önce berabere iddia edebilir. Oyuncu saatleri durduracak ve hakemi çağıracaktır.

a) Eğer hakem rakibin oyunu normal yollarla kazanmak için çaba göstermediğini veya oyunun normal yollarla kazanılamayacağını kabul ederse beraberlik ilan edecektir. Yoksa kararını erteleyecek veya talebi reddedecektir.

b) Eğer hakem kararını ertelemişse, rakibe iki dakika zaman ekleyebilir ve oyun mümkünse bir hakem nezaretinde devam edecektir. Hakem, oyunun sonucunu, daha sonra oyun sırasında veya bayraklardan biri düştükten sonra ilan edecektir. Hakem, oyunun normal yollardan kazanılmayacağına veya rakibinin kazanmak için yeterli çaba göstermediğine karar verirse berabere ilan edebilir.

c) Eğer hakem talebi reddetmişse, rakibe iki dakika ekleyecektir.

d) Madde 10.2. a, b veya c'ye göre hakemin kararı nihaidir.

Madde 11: Puanlama

11.1. Baştan farklı bir şey ilan edilmemişse, oyunu normal yollarla veya hükmen kazanan oyuncu bir puan alır (1 puan), hükmen veya normal yollardan kaybeden oyuncu puan alamaz (0 puan) ve berabere yapan oyuncu yarım puan alır (½ puan)

Madde 12: Oyuncuların İdaresi

12.1. Oyuncular satrancın itibarını zedeleyecek hareketlerde bulunmayacaklardır.

12.2 
a) Oyun süresince oyuncuların herhangi bir not kullanmaları, bilgi veya tavsiye kaynaklarına başvurmaları, ya da başka bir tahta üzerinde analiz yapmaları yasaktır.

b) Oyuncuların ,oyun salonuna cep telefonlarını veya hakem tarafından izin verilmemiş herhangi bir elektronik letişim aleti getirmeleri şiddetle yasaktır. Eğer oyuncunun cep telefonu ,oyun sırasında oyun salonunda çalarsa,oyuncu oyunu kaybeder.Rakibinin skoru hakem tarafından belirlenir.

12.3. Notasyon kağıdı sadece hamlelerin, saatlerdeki sürelerin, beraberlik tekliflerinin, ve iddiayla ilgili ve amaca uygun diğer dataları yazmak için kullanılacaktır.

12.4 Oyununu bitirmiş oyuncular seyirci sayılırlar..

12.5. Oyuncuların hakemden izin almadan ‘oyun sahasını’ terk etmeleri yasaktır. Oyun sahası, oyun salonu, tuvaletler, dinlenme odaları, oyuncuların temiz hava ve kirli hava almak için çıktıkları yerler ve hakemin belirlediği diğer bölgeler olarak tanımlanır.

Hamlede olan oyuncu hakemden izin almadan oyun salonunu terk edemez.

12.6. Rakip oyuncuyu herhangi bir şekilde rahatsız etmek veya dikkatini dağıtmak yasaktır, sürekli olarak inatla berabere teklifi de buna dahildir.

12.7. 12.1-12.5 maddelerinin herhangi bir kısmının ihlali Madde 13.4’e göre cezalandırılacaktır.

12.8. Satranç kurallarına uymayı inatla reddeden oyuncu oyunu kaybeder. Rakibin puanı hakem tarafından belirlenir.

12.9. Her iki oyuncu da Madde 12.8’ye göre suçlu bulunursa oyun her ikisi için de kayıp ilan edilir.

Madde 13: Hakemin Rolü

13.1. Hakem, satranç kurallarına sıkıca uyulduğunu görecektir. ,

13.2. Hakem yarışmayla en iyi şekilde ilgilenecektir. İyi oyun ortamını ve oyuncuların rahatsız edilmemesini sağlamalıdır. Yarışmanın gidişini idare edecektir.

13.3. Hakem özellikle oyuncular zaman sıkışıklığı içindeyken oyunları gözleyecek, verdiği kararları uygulayacak ve gerekli gördüğünde oyunculara ceza verecektir.

13.4. Hakem aşağıdaki cezalardan birini veya daha çoğunu uygulayabilir:

a) bir uyarı,

b) rakibinin saatine süre eklemek,

c) cezalandırılan oyuncunun süresini azaltmak,

d) oyunu kayıp ilan etmek,

e) hatalı tarafın o oyundan alacağı puanı azaltmak,

f) diğer tarafın o oyundan alacağı puanı tam puana kadar artırmak,

g) yarışmadan çıkarmak.

13.5. Dış kaynaklı bir rahatsız edilme olduğunda, hakem her iki tarafa da ek süre verebilir.

13.6. Hakem, Satranç Kurallarında belirtilen durumlar haricinde oyuna müdahele etmemelidir. Oyunculardan en az birinin bayrağının düşmeden ,madde 8.5'in uygulanması haricinde, hamle sayısını bildirmemelidir. Hakem oyuncuya rakibinin hamle yapmış olduğunu veya saate basmadığını bildirmekten kaçınmalıdır.

13.7. 
a) Diğer oyuncular veya seyirciler oyun hakkında konuşmak veya oyuna müdahele etmemek durumundadırlar. Eğer gerekliyse, hakem aykırı davrananları oyun salonunun dışına çıkartabilir.

b) Oyun salonunda veya hakem tarafından belirlenen alanda herkesin cep telefonu kullanması yasaktır.

Madde 14: FIDE

14.1. Üye federasyonlar Satranç Kuralları ile ilgili sorunlarda resmi bir karar verebilmek için FIDE’ye danışabilirler.

EKLER

A. Ertelenmiş (Ajurne) Oyunlar

A1. 
a) Bir oyun eğer seans için öngörülen zaman sonunda bitmemişse, hakem sıradaki oyuncudan ‘gizli hamle’ yapmasını isteyecektir. Oyuncu hamlesini açıkça anlaşılır şekilde notasyon kağıdına yazacak, kendisinin ve rakibinin kağıtlarını zarfa koyacak, zarfı kapatacak ve bundan sonra rakibininkini çalıştırmadan saatini durduracaktır. Saati durdurana dek oyuncunun gizli hamleyi değiştirme hakkı vardır. Hakemin gizli hamle yapılmasını söylemesinden sonra, oyuncu hamlesini tahta üzerinde yaparsa bu hamleyi kağıdına gizli hamle olarak yazmalıdır.

b) Seansın sona ermesinden önce hamlede olan oyuncu oyunu ajurne ederse, seansın sonunda yapılıyormuş gibi değerlendirilir.

A2. Zarfın üzerinde aşağıdakiler yazılacaktır:

a) oyuncuların adları,
b) gizli hamle öncesi son konum,
c) her iki oyuncunun da kullandığı süreler,
d) gizli hamleyi yapan oyuncunun adı,
e) gizli hamlenin kaçıncı hamle olduğu,
f) eğer ajurneden önce yapılmışsa, beraberlik teklifi,
g) oyunun devam edeceği gün, saat ve yer.

A3. Hakem zarfın üzerindeki bilgilerin doğruluğunu kontrol edecektir ve zarfın korunmasından sorumludur.

A4. Eğer ajurne yapıldıktan sonra bir oyuncu beraberlik teklif ederse, bu teklif Madde 9. 1’e göre rakip oyuncu kabul veya ret edene dek geçerlidir.

A5. Oyun devam edeceği zaman, gizli hamle öncesi son konum tahtaya dizilecek ve ajurne edildiği andaki sürelere göre saatler ayarlanacaktır.

A6. Oyunun devamından önce beraberlikte anlaşılmışsa veya bir taraf hakeme terk ettiğini bildirirse oyun sonuçlanmış olur.

A7. Zarf ancak gizli hamleye cevap verecek oyuncu mevcutsa açılacaktır.

A8. Madde 6.9 ve 9. 6 haricinde eğer gizli hamle
a) belirsizse
b) yanlışsa
c) kuraldışı bir hamleyse bu hamleyi yapan oyuncu oyunu kaybeder.

A9. Oyunun devamı için anlaşılmış saatte,

a) gizli hamleye cevap verecek oyuncu mevcutsa zarf açılır, gizli hamle tahta üzerinde yapılır ve saate basılır.

b) gizli hamleye cevap verecek oyuncu yoksa, onun saati çalıştırılır. Bu oyuncu geldiğinde masaya oturmadan saati durdurup hakemi çağırabilir, zarf o zaman açılır, gizli hamle tahta üzerinde yapılır ve tekrar saat çalıştırılır.

c) gizli hamleyi yapan oyuncu yoksa, rakip oyuncu hamlesini tahta üzerinde yapmadan kağıdına yazıp zarfa koyma hakkına sahiptir. Bu durumda diğer oyuncu geldiğinde açılmak üzere zarf hakeme verilecek ve hakem tarafından korunacaktır.

A10. Ajurneye bir saatten fazla geç kalan oyuncu oyunu kaybeder. Bununla beraber, geç kalan oyuncu gizli hamleyi yapansa, aşağıdaki durumlar hariç tutulur:

a) Gelmeyen oyuncu yaptığı gizli hamleyle mat yapmışsa, ya da

b) Gelmeyen oyuncu yaptığı gizli hamleyle pat yapmışsa veya konum Madde 9. 6’da tanımlanan bir hale gelmişse, ya da

c) Gelmiş olan oyuncu Madde 6.9’a göre zamandan kaybetmişse.

A11. 
a) Eğer gizli hamlenin bulunduğu zarf kayıpsa, oyun ajurne konumundan devam edecek, saatler ajurne zamanına göre ayarlanacaktır. Oyuncuların kullanmış oldukları süreler belli değilse, saatler hakem tarafından ayarlanacaktır. Gizli hamleyi yapmış olan oyuncu, yapmış olduğunu bildirdiği hamleyi tahta üzerinde yapacaktır.

b) Eğer ajurne konumunu dizmek mümkün değilse, oyun iptal edilir ve yenisi oynanır.

A12. Oyunun devamında, oyunculardan biri hamle yapmadan önce saatlerdeki sürelerin yanlış ayarlanmış olduğuna işaret ederse, hata düzeltilmelidir. Hakem çok vahim sonuçlar doğuracağına kanaat getirmezse daha sonra yapılan iddialar dikkate alınmaz ve herhangi bir düzeltme yapılmaz.

A13. Her devam seansının süresi hakemin saatiyle kontrol edilecektir. Ajurnelerin başlangıç ve bitiş saatleri önceden ilan edilecektir.

B. Hızlı Satranç

B1. Hızlı Satranç bütün hamlelerin 15 ile 60 dakika arasında sabit bir sürede tamamlanacağı ya da 60 keze paylaştırılmış herhangi zaman eklemeli 15 – 60 dakikaya kadar olan oyun temposudur.

B2. Burada yazanlar hariç, oyunda FIDE Satranç Kuralları geçerlidir.

B3. Oyuncuların hamleleri kaydetmeleri gerekli değildir.

B4. Her iki oyuncu da üç hamle yaptıktan sonra, taşların yanlış dizilmesi, satranç tahtasının yanlış konulması veya saatlerdeki yanlışlıkla ilgili iddialar yapılamaz.

Şah ile vezirin ters konmuş olduğu hallerde, bu şahla rok yapılamaz.

B5. Hakem, sadece oyunculardan biri veya her ikisi de talep ederse madde 4'ü (dokunulan taş) uygulamalıdır.

B6. Kuraldışı hamle , oyuncu rakibinin saatini çalıştırdığında tamamlanır.Rakibi, kuraldışı hamle iddiasını, kendisi hamlesini yapmadan once yapmalıdır.Hakem sadece bu şekilde bir iddiadan sonra kuralları uygulamalıdır.Ancak,iki şahta tehdit altındaysa veya piyonun terfisi tamamlanmadıysa ,hakem mümkünse oyuna müdahele edecektir.

B7. Bayrak,oyuncu bunu geçerli olarak iddia ettiği zaman düşmüş kabul edilecektir. . Hakem bayrak düşmesini işaretten kaçınacaktır.

B8. Zamandan kazanç iddia etmek için, iddia eden taraf saati tamamen durduracak ve hakemi haberdar edecektir. İddianın kabul edilmesi için her iki saat de durdurulduktan sonra iddia sahibinin bayrağının düşmemiş, rakibininki ise düşmüş olması gerekir.

B9. Her iki bayrak da düşmüş ise oyun berabere olur.

C. Yıldırım

C1. Yıldırım bütün hamlelerin her iki oyuncu için 15 dakikadan az sabit bir sürede tamamlanacağı ya da 60 keze paylaştırılmış herhangi zaman eklemeli 15 dakikaya kadar olan oyun temposudur.

C2. Burada yazanlar hariç, oyunda EK.2’ deki Hızlı Satranç kuralları uygulanır. Madde 10.2 ve B6 uygulanmaz.

C3. Kuraldışı bir hamle rakibin saatinin çalıştırılmasıyla tamamlanmış olur. Rakip bu durumda hamlesini yapmadan önce kazanç iddia edebilir.Ancak eğer rakibi,oyuncunun en yeteneksiz hamlelerine rağmen kurala uygun hamle serisi ile şahmat yapamıyorsa, iddia sahibi hamlesini yapmadan önce beraberlik iddia edebilir.Kuraldışı hamle ,rakip hamle yaptıktan sonra düzeltilemez..

D. Hakemin Bulunmadığı Hallerde Giyotin

D1. Madde 10’a göre oynanan oyunlarda, bir oyuncu saatinde iki dakikadan az zaman kaldığında ve bayrağı düşmeden önce beraberlik iddia edebilir. Bu, oyunu neticelendirir. İddiada aşağıdakilerden biri temel alınacaktır:

a) rakip normal yollarla kazanamaz ise, ya da

b) rakip oyuncu oyunu normal yollarla kazanmak için gayret göstermiyorsa.

(a)’da oyuncu son konumu yazmalı ve rakibi de doğrulamalıdır.

(b)’de ise oyuncu son konumu yazmalı ve son konuma dek tutulmuş ve oyun kesilmeden önce tamamlanmış olan notasyon kağıdını teslim etmelidir. Rakip hem son konumu, hem de notasyon kağıdını doğrulamalıdır.

İddia, vereceği karar nihai olacak bir hakeme iletilecektir.

E. Cebirsel Notasyon

E1. Her taş, adının ilk harfi ile (büyük harf) gösterilir.
Örnek: Ş = şah, V = vezir, K = kale, F = fil, A = at.

E2. Bir taşın ilk harfi için her iki oyuncu da kendi ülkelerinde yaygın olan ilk harfi kullanmakta serbesttir. Örnek: F = fou (Fransızca fil), L = loper (Almanca fil). Basılı yayınlarda, taş isimleri yerine figürler kullanılması tavsiye edilir.

E3. Piyonlar ilk harfleriyle gösterilmez, ama böyle bir harf olmadan tanınırlar. Örnekler: e5, d4, a5

E4. Sekiz dikey (Beyazın solundan sağına doğru) sırasıyla a, b, c, d, e, f, g, h küçük harfleriyle gösterilir.

E5. Sekiz yatay (Beyaz için aşağıdan yukarıya, Siyah için yukarıdan aşağıya) sırasıyla 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 rakamlarıyla numaralanır. Dolayısıyla, başlangıç konumunda beyaz taşlar ve piyonlar birinci ve ikinci yataylara; siyah taşlar ve piyonlar sekizinci ve yedinci yataylara dizilir.

E6. Önceki kuralların sonucu olarak, 64 karenin her biri bir harf ve rakamla değişmez olarak adreslenir.

E7. Her bir hamle (a) taşın isminin ilk harfi ve (b) varış karesinin adresi ile gösterilir. (a) ile (b) arasında herhangi bir şekilde ayırma olmaz. Örnekler: Fe5, Af3, Kd1.

Piyonlarda, sadece varış karesi belirtilir. Örnekler: e5, d4, a5

E8. Taş alındığında, (a) taşın isminin ilk harfi ile (b) varış karesi arasına x işareti konulur. Örnekler: Fxe5, Axf3, Vxf6.

Bir piyon taş aldığında, kalktığı dikey gösterilmelidir, sonra x işareti, ve sonra varış karesi. Örnekler: dxe5, gxf3, axb5.’Geçerken Alma' durumunda, varış karesi olarak alınan piyonun gittiği kabul edilen kare gösterilir ve sonuna 'e.p.' eklenir. Örnek: exd6 e.p.

E9. Eğer iki taş da aynı kareye gidebiliyorsa, giden taş aşağıdaki şekilde gösterilir:

1) Her iki taş da aynı yataydaysa: (a) taşın isminin ilk harfi, (b) kalktığı dikey, (c) varış karesi ile gösterilir.

2) Her iki taş da aynı dikeydeyse: (a) taşın isminin ilk harfi, (b) kalktığı yatay, (c) varış karesi ile gösterilir.

3) Taşlar farklı yatay ve dikeydelerse, 1. yol tercih edilir. Taş alımında, (b) ile (c) arasına x konmalıdır.

Örnekler:

1) g1 ve e1 karelerinde iki at var ve birisi f3 karesine gidiyor: hangisi gidiyorsa, Agf3 veya Aef3 şeklinde gösterilir.

2) g5 ve e1 karelerinde iki at var ve birisi f3 karesine gidiyor: hangisi gidiyorsa, A5f3 veya A1f3 şeklinde gösterilir.

3) h2 ve d4 karelerinde iki at var ve birisi f3 karesine gidiyor: hangisi gidiyorsa, Ahf3 veya Adf3 şeklinde gösterilir.

Eğer f3 karesinde taş alımı söz konusuysa, (1) Agxf3 veya Aexf3, (2) A5xf3 veya A1xf3, (3) Ahxf3 veya Adxf3 şeklinde gösterilir.

E10. Her iki piyon da rakip taşı veya piyonu alabiliyorsa, piyon hamlesi, (a) piyonun kalktığı dikey, (b) bir x işareti, ve (c) varış karesi ile gösterilir. Örnek: c4 ve e4 karelerindeki beyaz piyonlar, d5 karesindeki siyah taşı veya piyonu alabiliyorlar, hangisi oynanıyorsa cxd5 veya exd5 şeklinde gösterilir.

E11. Piyonun terfi etmesi halinde, piyon hamlesi yazılır, sonuna çıkılan taşın isminin ilk harfi konulur. Örnek: d8V, f8A, b1F, g1K.

E12. Beraberlik teklifi (=) ile gösterilecektir.

Gerekli Kısaltmalar

0-0 h1 veya h8 karesindeki kaleyle atılan rok (şah kanadı roku)

0-0-0 a1 veya a8 karesindeki kaleyle atılan rok (vezir kanadı roku)

x taş alımı

+ şah tehdidi

++ veya # mat

e.p. geçerken alma

Örnek Oyun: 
1. d4 Af6 2. c4 e6 3. Ac3 Fb4 4. Fd2 0-0 5. e4 d5
6. exd5 exd5 7. cxd5 Fxc3 8. Fxc3 Axd5 9. Af3 b6 10. Vb3 Axc3 11. bxc3 c5 12. Fe2 cxd4 13. Axd4 Ke8 14. 0-0 Ad7 15. a4 Ac5
16. Vb4 Fb7 17. a5 … vs.

F. Körler ve görme engellilerle oyun kuralları

F1. Turnuva yöneticilerinin aşağıdaki kuralları yerel şartlara göre uyarlama yetkileri olacaktır.

Normal gören ve görme engelli oyuncular (hukuken kör) arasında yapılan müsabakalarda, her iki oyuncu da iki ayrı satranç tahtası kullanılması talebinde bulunabilir (biri normal satranç tahtası, diğeri ise özel yapılmış tahta). Özel satranç tahtası, aşağıdaki şartlara uygun olmalıdır:

a) en az 20x20 cm;

b) siyah kareleri hafif yükseltilmiş;

c) bütün kareleri taşları yerleştirmek için özel yuvalı (delikli);

d) bütün taşları yuvaya geçebilecek şekilde;

e) tüm taşları Staunton tipinde ve siyah taşları özel işaretli olmalıdır.

F2. Oyun aşağıdaki kurallara göre yönetilir:

Hamleler açık ve net olarak bildirilir, rakip tekrar eder ve hamleler onun tahtasında yapılır. Hamlelerin mümkün olduğu kadar açık söylenmesi için harf kullanılan cebirsel sistem yerine, yatay ve dikeyler için isimlendirme önerilmektedir.

Dikey sıralar için Almanca harfler kullanılmaktadır:

A – Anna, B – Bella, C – Cesar, D – David,
E – Eva, F – Felix, G – Gustav, H – Hektor

Yatay sıralar için Almanca numaralar kullanılmaktadır:

1 – eins 2 – zwei 3 – drei 4 – vier
5 – fuenf 6 – sechs 7 – sieben 8 – acht

Uzun Rok “Lange Rochade” şeklinde (Almanca Uzun Rok), Kısa Rok “Kurze Rochade” şeklinde (Almanca Kısa Rok) ilan edilir.

Taşlar şu şekilde adlandırılır: Koenig (Şah), Dame (Vezir), Turm (Kale), Laeufer (Fil), Springer (At), baauer (Piyon) Piyon terfisinde, oyuncu hangi taşı seçtiğini bildirmelidir.

F3. Görme özürlü oyuncunun tahtasında eğer taş yuvasından çıkarıldı ise o taş dokunulmuş sayılır.

F4. Eğer;

a) taş alırken, alınan taş hamlede olan oyuncunun tahtasından dışarı çıkarıldı ise,

b) taş başka bir yuvaya yerleştirildi ise,

c) hamle ilan edildi ise, hamle yapılmış sayılır.

Ancak bundan sonra rakibin saati çalıştırılır.

Madde F3 ve F4 sözkonusu olduğunda, gören oyuncu için normal kurallar geçerlidir.

F5. Görme engelliler için özel yapılmış olan saat kullanılmasına izin verilmelidir. Bu saat şu özellikleri taşıyacaktır:

a) Saat kadranının yelkovanları kuvvetlendirilmiş (takviyeli) olup, 5 dakika aralıklarda bir ve 15 dakika aralıklarda iki hissedilir kabartılı nokta ile işaretlenmiş olmalı.

b) Kolayca hissedilebilecek bir bayrak düzeni. Bayrak, oyuncunun yelkovanı her saatin son beş dakikasında rahatça hissedilebileceği bir şekilde yerleştirilmiş olacaktır.

F6. Görme engelli oyuncu, hamleleri Braille Sistemi ile veya normal yazı ile yazmalı, veya teyp kayıt cihazına kaydetmelidir.

F7. Hamle ilanında dil sürçmesinden kaynaklanan hata, hemen ve rakibin saati çalıştırılmadan önce düzeltilmelidir.

F8. Eğer oyun sırasında her iki tahta üzerinde birbirinden farklı iki ayrı pozisyon meydana gelirse, kontrol görevlisinin yardımı ile ve her iki oyuncunun yazdıklarına da başvurarak durum düzeltilmelidir. Eğer her iki hamle kağıdı da aynı ise, doğru yazmış fakat yanlış hamle oynamış olan oyuncu, konumunu hamle kağıdına göre düzeltmelidir.

Eğer böyle bir farklılık meydana gelir ve her iki hamle kağıdı da farklı çıkarsa, tüm hamleler baştan takip edilerek her iki hamle kağıdının aynı olduğu son hamleye kadar gelinecek ve kontrol görevlisi saatleri buna göre ayarlayacaktır.

F9. Görme özürlü oyuncu, aşağıdaki vazifelerden bazıları veya hepsini yerine getirecek bir yardımcıdan yararlanma hakkına sahiptir.

a) Her iki oyuncunun da hamlelerini rakibin tahtasında yapmak.

b) Her iki oyuncunun da hamlelerini bildirmek.

c) Görme özürlü oyuncunun hamlelerini yazmak ve rakibin saatini çalıştırmak (Madde F4.c'yi dikkate alarak).

d) Sadece görme özürlü oyuncu yapılan istek üzerine, oynanan hamle sayısı ve süreler hakkında bilgi vermek.

e) Bayrak düştüğünde iddia ve itiraz hakkı kullanma ve eğer normal gören oyuncu herhangi bir taşa dokundu ise bu konuda kontrol görevlisini bilgilendirmek.

f) Oyunların ertelenmesinde gerekli işlemleri yapmak. Eğer görme özürlü oyuncunun asistanı yoksa, o zaman normal gören oyuncu F9.a ve F9.b'de belirtilen vazifeleri yerine getirecek bir asistan için müracaatta bulunabilir.





































































Kaynak: http://www.gopsatranc.com

Küçük çocuklarda ishal ve kusmalara neden olan bir virüs ...

Rota,
Rota virüsü,
Rota virüsü bebekler ve küçük çocuklarda kusma ve ishale yol açar. Kışın daha çok görülür. Bu hastalık, daha çok kusma, ateş ve karın ağrısıyla ortaya çıkar. Devamında sulu ishal eşlik eder. Rota virüsleri ishalin ortaya çıkmasından önceki günlerde de dışkıda bol miktarda bulunur. Bulaşma ise dışkı ile kontamine (bulaşık) su ve gıdalarla olur. Bağışıklık sisteminde sorun olmayan sağlıklı bebek ve çocuklarda birkaç gün içinde kendi kendine iyileşen hastalığın tedavisinde esas, kusma ve ishalle kaybedilen sıvı ve tuz kaybı telafi edilmelidir.    

Rota virüs çok bulaşıcıdır. Mikrop bulaşmış su veya gıdayla, mikrobu taşıyan eller yoluyla vücuda alınır. Yuva gibi kalabalık ortamlarda, özellikle çocuklar tuvaletten sonra ve yemekten önce ellerini yıkamayı unuttuklarında kolayca yayılır.  Rota virüsü ince bağırsağa yerleşir ve orada çoğalarak rahatsızlıklara neden olur.

Rota virüsü için 2007 yılından itibaren aşı geliştirilmiştir.

Rota virüsünün, altı farklı alt grubu vardır. 

Bu gruplardan hastalık yapanı, A, B ve C gruplarıdır. A grubu Rota virüs; dünyanın her yerinde endemik olarak bulunur. Bebek ve çocukların en önemli ishal etkenidir. B grubu rota virüs; erişkinde hastalık yapar. Çin' de büyük salgınlar yapmıştır. C grubu rota virüs ise çocuklar için tehlikelidir, ama A grubu kadar yaygın değildir.

Savaşta ölen yeniçerilerin erkek çocuklarına verilen ad ...

Nanhar,  
Kantara,
Nanhar,  
Savaşta ölen yeniçerilerin erkek çocuklarına verilen ad.

Yeniçeri, Hristiyan tebandan devşirilmiş askerdir. 1. Murat'ın veziri âzam Çandarlı Hayrettin Paşa'nın yardımıyla kurduğu bu sistem de, devlet kendi Hrıstiyan tebasından ve bazen eline düşen harp esirlerinden bazı çocuklara el koyuyordu. Acemi Oğlanı denilen bu çocuklar, önce bir tür köylü ailesinin yanına veriliyordu. Orada Türkçe öğreniyor, Müslüman dininin, Türk terbiyesinin icablarına göre yetiştiriliyordu. Devşirilir devşirilmez sünnet edilip, kendilerine bir müslüman adı veriliyordu. Sonra acemi oğlanların kışlalarında, askeri terbiyeleri başlıyordu. Emekli oluncaya kadar evlenmeleri, şehirde oturmaları yasaktı. Kışlalarda yaşarlardı. İstidat ve kabiliyet gösterenler subay ve general olurlardı.






Kaynak:Bulmaca Evreni
http://bulmacabul3.blogspot.com/

"Aşk Sanatı" , "Değişişler" gibi yapıtlarıyla ünlü eski Romalı şair ...

Ovidius,
Publius Ovidius Naso,
Ovid,
Romalı şair. 
(20 Mart MÖ 43, Sulmona - MS 17, Constanta) 

Ovid kısaltılmış adı ile bilinen Romalı şair Publius Ovidius Nazo, 20 Mart M.Ö. 43 tarihinde Roma yakınlarında Sulmo, bugünün Sulmona, doğdu. O kırsal İtalyan asaletinden doğan ve en saygıdeğer öğretmenler tarafından retorik öğretiliyor, zengin koşullar altında büyüdü.

Babasının isteklerine uyarak, şiir çevirmek için kamu hizmetinde çalıştı. Şiir çevrelerinde Sextu Propertius'a tanıştı ve onlar arkadaş oldu ve onun ilk şiirlerini yayımladı. Eserinde ön planda aşk konu oldu ve o "Amores", "Ars amatoria" ve "Remedia Amoris 'dahil olmak üzere sayısız yazılar yazdı. Ovid ayrıca onun mitolojik dünyada başka öyküleri ("Metamorphoses") ve mitolojik kahramanlarından hayali mektuplar ("Heroides") meşhur oldu. En ünlü eseri dünyanın oluşumu ve yaratımın anlatıldığı 15 kitaptan oluşan Metamorfozlar adlı eseridir. Metamorfoz'un 6. cildinde Trakya kralı Tereus ile ilgili efsane anlatılır.  8 MS Ovid Tomis, herhangi bir mahkeme süreci olmadan bir imparatorluk fermanı ile Karadeniz bugünün Köstence-Constanta yasaklandı. Yasağın arkasında yatan nedenleri konusunda sadece spekülasyonlar hala devam ediyor.  Ovid kuzey kış ve Barbarlar cazibesi hakkında seslendirdi. Augustus ve Tiberius ile ilgili övgü Onun şarkısı istenen af ile ödüllendirildi. Ovid Tomis sürgünde bulunan 17 AD veya sonra öldüğü sanılmaktadır. Ovid üç yıl Tomi kentinde Augustus 'ölüm ve Tiberius'un arkaya sonra MS 17 yılında öldü ve oldualanı içinde gömülü.

Türkçeye çevrilmiş eserleri;
Aşk sanatı, Değişişler, Metamorfozlar, 

Büyüklerin ya da saygın kişilerin karşısında duyulan korkuyla karışık saygı ...

Mehabet, 
Osmanlıca. 
Arapça, Mehâbet, مهابت 
Heybetlilik.
Heybet.
Hürmetle karışık korku.
İhtiram. 
Azamet. 
Büyüklük.
Büyük ve saygıdeğer kimselere duyulan saygı.
Büyüklük, ululuk, yücelik.
Büyük ve saygıdeğer kimselere duyulan saygı.

Siyah renkten korkma ...

Melanofobi,
Siyah renk korkusudur.

Siyah renkten korkma.

Derler ya kara kedi geçti. Bu bir uğursuzluk olarak yorumlanır. Bu durumda işlerin ve günün iyi geçmeyeceğine delalet edeceğine inanılır. O gün başka renkte bir kedi geçse ne olur.

Hatta güzel kadınlardan bile korkanlar vardır. Bu korkuya venüstrafobi derler.

Korkuyu tanımlarsak, Bir tehlike veya tehlike düşüncesi karşısında duyulan kaygı, üzüntüdür. Korku Bim (Farsça), Havf(Arapça), Fear(İngilizce), Peur(Fransızca),  Angst (Almanca) olarak bilinir.

Fobi; (İng. Phobia, Frn. Phobie).
Bir şeye karşı duyulan korkunun, bireyin gündelik yaşamını olumsuz yönde etkilemesi hali. Fobi kelimesi,
Yunanca Phobos-Dehşet Tanrısı kelimesinden gelir.

Fobi belirtileri; 
Korku yaratan obje, durum ya da aktivite ile karşılaşıldığında anksiyete belirtileri ortaya çıkar. Panik atakta görülen belirtilerin hemen hepsi fobik durumla karşılaşıldığında ortaya çıkabilir.

Fobiler; (Alfabetik olarak)

A

  • ablütofobi: yıkanmaktan korkma
  • aerodromofobi: Uçak korkusu
  • agirofobi: caddelerden ya da caddelerde karşıdan karşıya geçmekten korkma
  • agorafobi: açık yer ya da kalabalık korkusu
  • amorofobi: aşık olma korkusu
  • ailurofobi: kedilerden korkma
  • akluofobi: karanlıktan korkma 
  • Akarofobi, (İng. acarophobia).
    Kaşınmaktan veya kaşındıran böcekten korkma 
    Akar, böcek ve solucan gibi küçük canlılardan korkma durumu.
    Uyuz olmaktan duyulan korku,
  • akrofobi: yüksek yerlerden korkma
  • akustikofobi: belirli seslerden kokrma
  • algofobi: acı çekmekten korkmak
  • amaksofobi: araba (ya da taşıt)korkusu
  • amatofobi: toz korkusu
  • amnezifobi:Hafızasını kaybetmekten korkma
  • amofobi:Sivri cisim korkusu
  • androfobi: adamlardan korkma
  • anemofobi: fırtına, rüzgar korkusu
  • antlofobi: sel korkusu
  • antropofobi: insanlardan korkma
  • apifobi: arılardan korkma
  • arakibutirofobi: yerfıstığı ezmesinin, yerken, damağa yapışmasından duyulan korku
  • araknofobi: örümceklerden korkma
  • aritmofobi: sayılardan korkma
  • asimetrifobi: simetrik olmayan şeylerden korkma
  • astenofobi: güçsüz olmaktan korkma
  • astrafobi: şimşek korkusu
  • astrofobi: gökyüzü ve yıldızlardan korkma
  • ataksofobi: düzensizlikten korkma
  • atelofobi: mükemmel ol(a)mamaktan korkma
  • aviofobi: uçuş korkusu

B

  • ballistofobi: silahtan ya da mermilerden korkma
  • batofobi: derinlik korkusu, yüksek binaların yanından geçmekten korkma
  • batrakofobi: kurbağa, semender gibi çiftyaşayışlı (amfibyen) hayvanlardan korkma
  • basilofobi: mikrop kapmaktan duyulan aşırı korku
  • belonefobi: iğnelerden korkma
  • bibliyofobi: kitaplardan korkma
  • bromidrosifobi: vücut, ten kokusundan korkma
  • brontofobi: gökgürültüsünden korkma

D

  • datafobi: veriden korkma
  • dentofobi: dişçiden korkma
  • dermatopatofobi: deri hastalıklarından korkma
  • dekatriaparaskevifobi: ayın 13'ünün Cuma gününe gelmesi korkusu

E

  • eisoptrofobi: aynalardan korkma
  • ekuinofobi: Atlardan korkma
  • elektrofobi: elektrikten korkma
  • emetofobi: kusmaktan korkma
  • entomofobi: böceklerden korkma
  • endofobi: Giyecek korkusu
  • epistaksiyofobi: burun kanamasından korkma
  • eremofobi: yalnızlık korkusu
  • eritrofobi: yüz kızarmasından duyulan korku
  • erotofobi: cinsellik korkusu

F

  • farmakofobi: ilaçlardan korkma
  • fazmofobi: hayaletlerden korkma
  • febrifobi: yüksek ateşten korkma
  • filemafobi: öpmekten ya da öpüşmekten korkma
  • filofobi: sevmekten, aşık olmaktan korkma
  • fibofobi: korkmaktan korkma
  • fitofobi:ışıktan korkma
  • Fobofobi: korkma korkusu

G

  • gametofobi: evlenmekten korkma
  • gefirofobi: köprülerden geçmekten korkma 
  • Genofobi, Seks korkusu, Cinsel ilişkiye girme korkusu.
    Seks yapmaktan korkmak. 
  • gerontofobi: yaşlı insanlardan ya da yaşlanmaktan korkma
  • glossofobi: topluluk önünde konuşmaktan korkma
  • grafofobi: Yzaı yazmaktan duyulan korku

H

  • haptofobi: dokunulmaktan korkma
  • halitofobi: kişinin ağzının kokmasından duyduğu korku
  • harpaksofobi: hırsızlardan ya da bir suçun kurbanı olmaktan korkma
  • helyofobi: güneş'ten korkma
  • hematofobi: kan korkusu
  • helyofobi: güneş'ten korkma
  • hidrofobi: sudan, yüzmekten ya da boğulmaktan korkma
  • herpetofobi: sürüngenlerden korkma
  • higrofobi: nemden ya da yağmurdan korkma
  • hipegiyafobi: sorumluluktan korkma
  • hipnofobi: uyumaktan korkma
  • hipofobi: atlardan korkma
  • homiklofobi: sisten korkma
  • homofobi: eşcinsellerden korkma

İ

  • ihtiyofobi: balıklardan korkma
  • islamofobi: islamdan ve müslümandan korkma

J

  • jinefobi: kadınlardan korkma

K

  • kainatetofobi:Yenilik korkusu
  • kakofobi: çirkinlikten, çirkin seylerden korkma
  • kakorafiyafobi: başarısız olma korkusu
  • kanserofobi: kanser olmaktan korkma
  • kardiyofobi: kalp hastalığından korkma
  • karnofobi: etten korkma
  • katagelofobi: dalga geçilmekten korkma
  • kemofobi: kimyasal maddelerden korkma
  • kenofobi:Karanlık korkusu
  • keymafobi: kıştan ve soğuktan korkma
  • kimofobi: dalgalardan korkma
  • kinofobi: köpeklerden korkma
  • kitinofobi:böcekten korkma
  • klimakofobi: merdivenden düşmekten ya da merdivenlerden korkma
  • klinofobi: yatağa girme korkusu
  • klostrofobi:kapalı yer korkusu Kapalı ve basık yerlerde duyulan korkudur. Asansör, basık tavanlı odalar, koridorlar, kapıları kapalı ve kalabalık otobüs, yeraltı çarşıları, metro, alt geçitler ve kilitli odalar onlar için korku verici yerlerdir. Hastanın temel korkusu bu sayılan yerlerde sıkışıp kalmak, nefes alamamak ve boğulmaktır.
  • Kopofobi: Yorulup bitkin düşmekten duyulan aşırı korku.
  • koprofobi: dışkı korkusu
  • koulrofobi: palyaçolardan korkma
  • kremnofobi: yüksek yamaçlardan ya da uçurumlardan korkma
  • kriyofobi:buzdan ya da donmaktan korkma
  • kronomentrofobi: saatlerden korkma
  • ksantofobi: sarı renkten korkma
  • ksenofobi: yabancılardan korkma
  • ksilofobi: tahta şeylerden ya da ormanlardan korkma

L

  • lalofobi: kekemelik korkusu
  • litikafobi: davalardan ve mahkemelerden korkma
  • logofobi: belirli kelimelerden, sözcüklerde korkma
  • lökofobi: beyaz renkten korkma

M

  • manyofobi: delirmekten korkma
  • mastigofobi: cezalandırılmaktan korkma
  • mekanofobi: makinelerden korkma
  • melanofobi: siyah renkten korkma
  • Melofobi, Müzik korkusu.  
  • mikrobiyofobi: mikroplardan ve bakterilerden korkma
  • mizofobi: kirlilikten, pislikten, tozdan korkma
  • monofobi: yalnızlıktan korkma
  • musofobi: farelerden korkma

N

  • nekrofobi: cesetten korkma
  • nelofobi: camdan korkma
  • neofobi: Yenilik korkusu
  • niktofobi: geceden, karanlıktan korkma
  • nozokomefobi: hastanelerden korkma
  • nüdofobi: çıplaklıktan korkma
  • Negrofobi: Zencilerden korkma
  • Nomofobi: Cep telefonu eksikliğindendolayı korkma
  • nozofobi: Bir hastalık kapma, özellikle kanser ya da mikrobik hastalıklar gibi belirli türde hastalıklara yakalanma korkusu İle ortaya çıkan ruhsal hastalık durumu.

O

  • obesofobi: şişmanlamaktan, obezlikten korkma
  • odontofobi: Diş sorunlarından ve dişciden korkma
  • ofidiyofobi: yılanlardan korkma
  • oklofobi: kalabalık korkusu
  • okofobi: taşıt araçlarından korkma
  • orofobi:Yamaçtan iniş korkusu
  • orotofobi: Kızarmaktan korkma
  • osmofobi: belirli kokulardan korkma
  • otofobi:ıssız bir yerde kişinin tek başına olmaktan duyduğu korku
  • oykofobi: Telefon dinleme korkusu

P

  • pantofobi: her şeyden korkma
  • papirofobi: kâğıttan korkma
  • parafobi: Hafif korku
  • paraskavedekatriafobi: ayın onüçü ve cuma olan günden korkma
  • patofobi: hasta olmaktan korkma
  • payrofobi: Ateş korkusu
  • pedofobi: çocuklardan korkma
  • peladofobi: kel insanlardan ya da kelleşmekten korkma
  • penyafobi: fakirlikten korkma
  • pirofobi: ateşten korkma
  • plakofobi: mezar taşlarından korkma
  • pogonofobi: sakaldan ya da sakallı kişilerden korkma
  • politikofobi: politikacılardan korkma
  • porfirofobi: mor renkten korkma
  • potamofobi: ırmaklardan ya da su akıntılarından korkma
  • potofobi: alkollü içeceklerden korkma
  • pteronofobi: kuş tüyünden korkma
  • pupafobi: kuklalardan korkma

R

  • radyofobi: radyasyondan, x ışınlarından korkma.
  • ranidafobi: kurbağalardan korkma

S

  • scatofobi: Dışkıya bulaşma korkusu
  • scabiofobi:Uyuz olma korkusu.
  • Skopofobi,
    Gözlenilmekten aşırı derecede korkma. Başkası tarafından seyredilme korkusu.
    Skopofobi bakılma veya görülme korkusudur.
  • selenofobi: ay'dan korkma
  • siderofobi: yıldızlardan korkma
  • Siderodromophobia: Tren , demiryolu veya tren yolculuğu fobisi.
  • simetrofobi: simetriden korkma
  • sitofobi: Yemek yemekten korkma
  • skiofobi: gölgelerden korkma
  • sosyofobi: toplumdan, genel olarak insanlardan korkma
  • soteriofobi: başkalarına muhtaç olmaktan korkma
  • stazofobi:Hiçbir doku bozukluğu olmadığı halde, sıkıntı verici bir kaygı sonucu ayakta durmakta güçlük çekme korkusu

T

  • tafefobi: diri diri gömülmekten korkma
  • takofobi: yüksek hızdan korkma
  • talassofobi: deniz ya da okyanus korkusu
  • tanatofobi: ölümden korkma
  • teknofobi: teknolojiden korkma
  • teratofobi: gebe kadının, şekilsiz, çirkin bir çocuk doğurmaktan korkması
  • termofobi: ısıdan korkma
  • testofobi: testlerden ya da sınavlardan korkma
  • tokofobi: gebe kalmaktan ya da çocuk doğurmaktan korkma
  • tomofobi: ameliyat olmaktan korkma
  • toksifobi: zehir korkusu
  • topofobi: belirli yerlerden korkma
  • travmatofobi: yaralanmaktan korkma
  • tremofobi: titreme gelmesinden aşırı derecede korkma
  • trikinofobi: gıda zehirlenmesinden korkma
  • triskaidekafobi: 13 sayısından korkma
  • tripanofobi: aşı ya da iğne olmaktan korkma
  • trikopatofobi: saç hastalıklarından korkma

Ü

  • ürofobi: idrardan, sidikten korkma

X

  • xenofobi: yabancılardan korkma

V

  •  Vajinismus, Cinsel ilişkiye girme korkusu, Kadında İlişkiye Girme Korkusu,
  •  venereofobi: zührevî hastalıklardan korkma
  • venüstrafobi: güzel kadınlardan korkma
  • vermifobi: solucanlardan korkma

Z

  • zelofobi: kıskançlıktan korkma
  • zenofobi: yabancı düşmanlığı ve korkusu
  • zoofobi: hayvanlardan korkma




Bir mesleği belirleyen ve onu yapanların, özellikle hekimlerin uymaları gereken kuralların tümü ...

Deontoloji,
Meslek Ahlakı,
Bir mesleği belirleyen ve onu yapanların, özellikle hekimlerin uymaları gereken kuralların tümü.  
Deontoloji, bir mesleği uygularken uyulması gereken ahlaki değer ve etik kuralları inceleyen bilim dalıdır.
Aynı meslek grubunda olan insanların birbirleri ile olan ilişkilerinde uyulması öngörülen ahlaki, moral değerler.
Deontoloji, Yunancada, 'gereklilik, zorunluluk' anlamına gelen 'deon', deontos'tan köken almış olup, görev ya da moral zorunluluklar teorisi veya bilimi olarak tanımlanmıştır.
 

Eski Yunanca kökenli bir kelime olup meslek ahlakı ve ilkeleri ile ilgilenen bilim dalı anlamına gelmektedir. Tıbbi deontoloji ise; tıbbın alt branşlarından birisidir ve sağlıkla uğraşan meslek gruplarının birbirleriyle ve hastaları ile ilişkilerinde uymaları ve dikkat etmeleri gereken kuralları konu alır. 

Deontoloji bir mesleği uygularken uyulması gereken ahlaki değer ve etik kuralları inceleyen bilim dalıdır. İnsanın belirli ödevleri olduğunu varsayan ahlak öğretilerini temel alır ve bu öğretilerden kaynaklanan görev ve kuralların çeşitli mesleklerdeki somut izdüşümlerini inceler.
Veteriner hekimliğinde deontoloji, veteriner hekimin mesleki uygulamaları sırasında uymak ve uygulamak zorunda olduğu kurallar bütünü olarak karşımıza çıkmaktadır.






























































kaynak: wikipedia, http://veteriner.uludag.edu.tr/

Popüler Yayınlar

İzleyiciler

Yeni içerikler için takip edin!

BULMACA ANSİKLOPEDİSİ