Aragoz,
Mısır'da eskiden oynatılan kukla ve gölge oyunu türü.
Gölge oyununun çıkış noktası uzakdoğu, Çin olarak bilinir. Ticaret ve geziler sonucu Java, Endonezya ve Hindistan' da yaygınlaşan gölge oyunu mistik ve dinsel bir etkiye sahiptir. Türkler Çin ile yakın ilişkileri dolayısıyla bu sanatı öğrenmişler ve kendi kültürlerine uygun olarak geliştirmişlerdir. Uygur ve Budist duvar resimleri, Çin gölge oyununda da görülür.
Mısır'da eskiden oynatılan kukla ve gölge oyunu türü.
Gölge oyununun çıkış noktası uzakdoğu, Çin olarak bilinir. Ticaret ve geziler sonucu Java, Endonezya ve Hindistan' da yaygınlaşan gölge oyunu mistik ve dinsel bir etkiye sahiptir. Türkler Çin ile yakın ilişkileri dolayısıyla bu sanatı öğrenmişler ve kendi kültürlerine uygun olarak geliştirmişlerdir. Uygur ve Budist duvar resimleri, Çin gölge oyununda da görülür.
Gölge oyunu ülkemize Yavuz Sultan Selimin 1517 yılındaki Mısır seferi sonrası 16. yüzyılda gelmiştir. Mısırı fetheden Yavuz Sultan Selimin Memlük Sultanı Tomanbay'ın asılışını hayal perdesinde canlandıran bir hayal sanatçısını, oğlu Kanuni Sultan Süleymanın da görmesini arzu ederek İstanbula getirmesiyle gölge oyunu İstanbula gelmiştir.
Mısır gölge oyunlarında belirli, kalıplaşmış kişilere pek rastlanmaz. Nitekim 16. yüzyılda Karagöz ve Hacıvat' ın adını pek duymayız. Nitekim bir çok gezgin, 19. yüzyılda Mısırdaki gölge oyununu anlatırken, bunun Karagöz olduğunu, Mısıra Türkler tarafından sokulduğu ve çoğunlukla Türkçe oynatıldığını belirtmişlerdir. İslam dünyasında bu oyuna Tayf-ül hayal, Zıll-i hayal, Hayal-el sitare gibi adlar verilmiştir. Bazı İslam mutasavvıfları eserlerinde hayal sahnesini dünyaya, perdedeki geçici hayalleri insanlar ve diğer varlıklara benzetmiş.